שתף קטע נבחר

החידושים בתחום העדשות החד מוקדיות

הבחירה בעדשות חד מוקדיות תלויה מאוד בצרכים ובאורח החיים של מרכיבי המשקפיים. מה חשוב לדעת לפני שבוחרים ואיזה חידושים קיימים בתחום?

בשיתוף לפידות מדיקל

 

הבחירה בעדשות למשקפי ראייה הופכת למאתגרת מיום ליום. ישנה חשיבות גדולה גם לבעיית הראייה אותה רוצים לפתור, אולם גם לאורח החיים שמשפיע מאוד על הבחירה. כך למשל, הבחירה בעדשות תהיה שונה אם הן דרושות לילדים, לספורטאים או לאנשים שעובדים רוב היום מול מסכים.

 

עדשות חד-מוקדיות הן עדשות הנותנות פתרון אופטי עבור מוקד אחד בלבד – או לטווח הקרוב או לטווח הרחוק. מי שבוחר עדשות מסוג כזה בוחר בעדשות עם מבנה ייחודי, המונע עיוותים בראייה, וציפויים משופרים המאפשרים קודם כל ראייה טובה ואיכותית ועמידות מפני שריטות.

 

קראו עוד כתבות בערוץ בריאות העין

 

שעות רבות מול המסכים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
שעות רבות מול המסכים(צילום: shutterstock)

 

האופטומטריסט עזרא ורובל מסביר כי יש עדשות חד מוקדיות בעוביים שונים ואינדקסים שונים. ככל שהאינדקס גבוה יותר כך העדשות דקות יותר.

 

"המספר המדויק של העדשה נמצא במרכז העדשה שאותו ממקמים במשקפים מול האישון. כאשר אנו מסתכלים הצידה, בדרך כלל אנו מסתכלים דרך מספר מעט שונה בגלל זווית ההסתכלות שלנו. ככל שנסתכל דרך עדשה עם אינדקס גבוה יותר, כך המספר ישתנה יותר עם יותר עיוותי ראייה וצורה. על מנת לתקן זאת מייצרים היום עדשות אספריות (עדשות מתוקנות) שמתחשבות בזווית המבט".

 

הוא מוסיף ואומר כי גם במשקפים קמורים אנו נדרשים לתיקון כזה כדי שהראייה תהיה מדויקת וללא עיוותים. "יש אנשים רבים שהמרשם שלהם שונה כאשר יש מעט אור והאישון מתרחב, ולעומת זאת האישון שלהם מתכווץ כאשר יש הרבה אור. זה נובע מכך שהקרנית שהיא החלק הקדמי של העין ודרכה קרני האור עוברות, אינה באותו מרשם אלא יש בה עיוותים.

 

"הדבר גורם לכך שבשעות הלילה יש תלונות רבות של ראייה לא טובה, אורות מתפצלים וסינוורים. עד התקופה האחרונה היה קשה למדוד את זה ולטפל בזה. וכיום יש לכך פתרון בעזרת מכשיר ה-i.Profiler Plus שמודד את העין בכ-1,500 מדידות בבת אחת, ובעזרת תוכנת ה-i.Scription של צייס.

 

"הנתונים המתקבלים בשילוב הפרמטרים האינדיבידואלים המתקבלים ממכשיר ה-RVT מועברים לייצור והתוצאה - עדשה מותאמת ללקוח בהתאם לראייתו ולנתוני מנח המסגרת על פניו. מה שמביא לכך שהראייה תהיה מדויקת וללא עיוותים וסינוורים".

 

ציפויים נגד סינוור

אחת הבעיות שמרכיבי המשקפיים מתמודדים איתן, היא כאמור הסינוור. וורובל אומר כי כיום ישנם ציפויי עדשות חדשניים ביותר. כך למשל, ציפוי האנטי רפלקס המתקדם ביותר Dura Vision שמורכב מעשר שכבות.

 

"מדובר בציפוי הגורם למעבר מיטבי של קרני אור לעין, כך שלמעלה מ-99% מקרני האור מגיעים לעין ואז הראייה חדה יותר. הוא מורכב גם משכבה חיצונית עמידה יותר לשריטות וציפוי שמונע לכלוך וכתמים על העדשות", מסביר האופטומטריסט ורובל.

 

ציפוי חדשני אחר הוא ציפוי DriveSafe שתורם לחדות ראייה ולמניעת סינוורים בנהיגה בלילה.

 

ציפוי נוסף הוא זה המגן מפני סינוור האור הכחול. "בעיה נוספת שנוצרת לנו בשנים האחרונות עקב חשיפה מוגברת לתאורת לד ומסכי לד היא קרינת האור הכחול. הקרינה הזו התבררה כמזיקה לגופנו גם למערכת הראייה וגם פיזיולוגית לאיכות חיינו. הקרינה גורמת לגוף הפרעה בהפרשת המלטונין בגוף.

 

"תפקיד הפרשת המלטונין הוא להורות לגופנו על מחזורי היום והלילה על מנת שהגוף יוכל לישון ולנוח בלילה. הקרינה המופרשת גורמת בשל כך להפרעות שינה. כמו כן הקרינה גורמת לפגיעה במערכות הראייה בעין וגורמת בין השאר, לקטרקט ולפגיעות אחרות.

 

"בגלל שאנחנו חשופים כל כך גם לתאורה ובמיוחד למכשירי הטלפון והמחשבים הניידים והאייפדים, מומלץ מאוד להשתמש במשקפיים עם ציפוי חדשני Blue Protect שמגן מפני הקרינה המזיקה הזו".

 

ורובל מוסיף ואומר כי עדשות חדשניות נוספות שפותחו לשימוש בעידן הדיגיטלי שבו השימוש שלנו איטנסיבי מאוד מקרוב והקריאה היא במרחקים קרובים יותר ובתנוחת ראש שונה, הן עדשות דיגיטל, המיועדות לגילאי 25 עד 40  - המשתמשים הכבדים במסכים וקריאה ועדשות EnergizeMe למרכיבי עדשות מגע.

  

מדובר בעדשות חד-מוקדיות מתקדמות מגיעות עם ציפוי DuraVision Blue Protect. מטרת העדשה היא לסנן אור כחול, שמחקרים מראים שחשיפה מרובה אליו יכולה לפגוע בעין בתהליך מתמשך. העדשות לא מסננות לחלוטין את האור הכחול אלא רק את החלק שפוגע בעין, שכן לאור הכחול יש גם השפעה חיובית: הוא מעורר את הורמון המלטונין הקשור לתהליכי שינה.

 

בנוסף, ישנן עדשות שמגיעות עם ציפוי DuraVision Platinum, המבוסס על טכנולוגיית DuraVision, שהופכת את העדשה לקשיחה יותר ולכן עמידה במיוחד, קלה לניקוי ודוחה אבק.

 

ציפוי העדשות הזה כולל טכנולוגיה אנטי סטטית, שמייצרת שכבה המפזרת חשמל סטטי ומונעת הצטברות חלקיקים. כך העדשה נותרת מוגנת מפני נזקי הסביבה. בנוסף, הציפוי מאפשר מעבר של אורכי הגל הירוקים, אליהם העין רגישה יותר, על חשבון אורכי הגל הכחולים, וזה מייצר 20% פחות החזרים של אור מהעדשה.

 

בשיתוף לפידות מדיקל
 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
בחירה נכונה בעדשות
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים